Mål
Barnen skall få pröva på att sjunga undulatsången på följande olika sätt som att undulaten är stor, liten, en robot och en knasig undulat. Detta gör att barnen får fundera hur de olika undulaterna låter och hur de skall förställa sina röster för att få rätt effekt. Till texten skall vi göra rörelser som förstärker innehållet i sången och kan hjälpa barnen att förstå låten samt träna deras motorik.
Förberedelser
Vid denna aktivitet behövs inga material utan det enda vi som ledare behöver är att kunna sången och öva på hur de olika undulaterna låter. Vi har bestämt oss för att sjunga två olika varianter utav undulat sången var så vi båda får öva på att leda barngruppen.
Introduktion och genomförande
Vi samlar barnen i en ring då detta gör att alla kan se varandra och gör aktiviteten roligare och lättare för barnen att följa med i låten då de kan titta på varandra och ledarna. Vi berättar för barnen vad vi skall sjunga och går igenom sången så det blir bekanta med den samt visar tydligt rörelserna tillsången. Före varje del av sången så frågar vi hur en liten undulat kan låta och hur kan man göra rörelser till en liten fågel o.s.v.
Undulat sången:"Jag är en liten undulat" (flaxa med armarna)
"som får så dåligt med mat" (klappa handen över magen)
"för de jag bor hos" (rita ett hus i luften med pekfingrarna)
"för de jag bor hos" (rita hus igen)
"de är så snåla" (gnugga pekfinger och tumme mot varandra)
"De ger mig sill varenda dag" (tryck händerna mot varandra och låt dem röra sig som en fisk)
"men det vill jag inte ha" (skaka på huvudet)
"jag tycker bättre, jag tycker bättre" (nicka)
"om Coca-cola" (drick ur låtsas glas)
"och glass!" (ät låtsasglass)
Avslutning
Vi avslutar med att tacka dem för en rolig musikstund och berättar att Teuta och Thomas nu har planerat något roligt för dem att göra.
Referens: http://www.lekarkivet.se/lekar.php?kat=462
Vi samlar barnen i en ring då detta gör att alla kan se varandra och gör aktiviteten roligare och lättare för barnen att följa med i låten då de kan titta på varandra och ledarna. Vi berättar för barnen vad vi skall sjunga och går igenom sången så det blir bekanta med den samt visar tydligt rörelserna tillsången. Före varje del av sången så frågar vi hur en liten undulat kan låta och hur kan man göra rörelser till en liten fågel o.s.v.
Undulat sången:"Jag är en liten undulat" (flaxa med armarna)
"som får så dåligt med mat" (klappa handen över magen)
"för de jag bor hos" (rita ett hus i luften med pekfingrarna)
"för de jag bor hos" (rita hus igen)
"de är så snåla" (gnugga pekfinger och tumme mot varandra)
"De ger mig sill varenda dag" (tryck händerna mot varandra och låt dem röra sig som en fisk)
"men det vill jag inte ha" (skaka på huvudet)
"jag tycker bättre, jag tycker bättre" (nicka)
"om Coca-cola" (drick ur låtsas glas)
"och glass!" (ät låtsasglass)
Avslutning
Vi avslutar med att tacka dem för en rolig musikstund och berättar att Teuta och Thomas nu har planerat något roligt för dem att göra.
Referens: http://www.lekarkivet.se/lekar.php?kat=462
Momentplanering Dans, Bhangara
Syfte:
Syftet med aktiviteten är att ge barnen en uppfattning om hur musik låter i olika kulturer och hur man dansar till den.
Förberedelse:
Hitta en bra låt/sång och försök hitta en dansstil till det, i detta blir det en form av Bhangara, fast i Sindhi stil. Musiken skall vara rytmisk och medryckande. Öva sedan in dansen alternativt improvisera fram en liknande dans till musiken. Försök även ta reda på lite historia och mening till musiken och vad den betyder, likaså för dansen.
Detta kan användas för att i princip spegla alla kulturer, där vissa saker kan vara svårare och andra lättare.
Vi andvände os av Ahmed Mughals låt Jiye Sindi Jiye
Genomförande:
Barnen får själv välja platser att dansa på, men de bör se pedagogen för att underlätta att se hur man skall göra. Man kan ge enkla instruktioner, men det enklaste är att visa och låta barnen följa efter i rörelserna och lära sig allt efter som man fortsätter. Sedan kan man bygga på detta genom att bygga på med andra låtar och mer invecklade rörelser allt efter barnen och pedagoger blir säkra på det.
Avslutning:
När man dansat och fått lite information, så kan man använda detta som en inkörsport till ett tema eller liknande. Detta allt utifrån hur man vill jobba, med att knyta musik till kultur och levnadssätt, eller att skilja dessa åt.
Momentplanering Massagesaga.
Syfte:
Syftet med aktiviteten är göra barnen lugna, öka deras empati till varandra, deras kreativitet, samhörighet, självkänsla och kroppskännedom.
Förberedelse:
Ta fram lugn instrumentell musik att ha som bakgrund till sagan (sång/text till musiken distraherar)
Fråga barnen om de vill ge och få massage, om ett barn inte vill så kan hon/han bara ligga och vila och lyssna till sagan och musiken. Tvinga ingen att vara med, men är man med så får man vara med hela tiden (man kan inte bara få massage och sen gå ur, då får inte det andra barnet massage)
Genomförande:
Dela in barnen i par, förslagsvis genom att leka en lek där de delas upp två och två automatiskt utan att det blir kompisval.
Om ett barn blir över så får han/hon bli masserad av pedagogen.
(Vid jämnt antal barn kan man visa rörelserna på en annan pedagog eller i luften.)
Barnen kan antingen sitta på stolar eller så ligger den som ska bli masserad på mage på golvet och den som masserar sitter på knä bredvid.
Starta musiken på låg volym och läs sagan (se bilaga) med lugn röst
När sagan är slut byter barnen plats så att alla både ger och får massage.
Avslutning:
När sagan är läst två gånger – låt musiken vara på en liten stund till och låt barnen få vila utan massage, sedan får barnen sträcka på sig i sin egen takt innan man övergår till en annan aktivitet.
Referens:
Denna massagesaga är hämtad från http://www.sagokistan.se/massagesaga.htm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar