måndag 20 februari 2012

Litteraturseminarie 4

Det intressanta med det estetiska lärandet är just hur det går på djupet i människan. Det finns inget som berör så mycket som de olika estetiska uttryckssätten. Detta sätt att förmedla kunskap och känslor till någon sträcker sig långt tillbaka. men vare sig det är från de första rytmerna och grottmålningar till dagens mer abstrakta konst och mångfalden av musik så berör det ändå alltid människor. Vikten av att få barn att kunna uttrycka sig genom estetiken och kunna ta till sig information från den ligger till grunden till mycket av lärandet. Tar vi något så basalt som att sätta en enkel melodi på det som vi lär oss, en form av recitation så är det lättare att lära sig och förstå. Rytmen och pulsen finns i allt, synintrycken finns överallt, där även avsaknaden av intryck är ett intryck i sig. Att just kunna få känslan av något är något man förmedlar när man använder sig av de estetiska verktygen. När barn leker så utvecklar de sina färdigheter och utvecklar sina redskap för att uttrycka sig.

Den spontana estetiken som varje människa har inneboende menar Pramling(2003). Att vi som jobbar i skolan skall förebygga en holistisk syn p verkligheten där allt har ett sammanhang. Vi skall alltså utmana barnen till lärande och ha estetiken som sammanfogande punkt i vår undervisning. Pramling menar även att det krävs en kompetens hos pedagogen för att få barnen att prata och berätta om sin värld och hur de upplever den. Vi som pedagoger tenderar ofta till att söka de rätta svaren, där snarare slutmålet är det viktigaste, i jämförelse med processen där allt händer. För att barnen skall kunna utveckla sina estetiska förmågor bör vi som pedagoger utmana barnen till att pröva nya saker. Vi måste även kunna revlektera över vad det verkligen är vi vill få gjort. Vi måste alltså få barnet att prata om hur den upplever sin omvärd. Dels för att vi pedagoger också måste ta hänsyn till vad de upplever och inte bara leva på vår egoism och vetanderätt för att vi är äldre. Vi kan lära mycket av barnen och deras sätt at se på världen. Tänk bara på hur stort allt måste verka för en treåring, fundera över det nästa gång ni ser ett borttappat barn bland butikshyllorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar