måndag 14 maj 2012

Detta med olika rytmer

När jag sitter här i skrivande stund, efter att ha spelat lite gitarr igen, och övat med fingrarna upptäckte jag en intressant sak. Om jag inte sjunger, stampar med foten eller annat, så höjer eller sänker jag tempot i låten. Konstigt tänkte jag, men då kom jag på vad det var vi pratade om under musikteorin. Detta med plus, tempo rytm och lite noter. Men jag tänkte börja med att gå igenom lite olika musikgenerar och vad som är speciellt just för dom.

Vi börjar med Soul, där den hjärteskärande texten ofta baseras i smärtan av ett brustet hjärta. Rytmen i musiken påminner om den från det mänskliga hjärtat. Det är hjärtat och kärlekens musik.  Den kommer ut Afroamerikansk Godspel och "Rhythm & Blues". Det finns som alla andra genrar substilar, men övergripande drag så kan det vara "call and response" vilket betyder ungefär utrop och svar. Handklappningar, improvisation och catchiga och svängiga rytmer är också vanligt förekommande.  En av de stora artisterna anses vara Ray Charles, som jag spelar ett videoklipp av här.


Ni reser vidare till en annan musikstil som kan påminna om soul, nämligen blues. Den musik som låter som ett gammalt tåg, eller en maskin. Vilket ofta sägs vara inspirationen till musiken, arbetarnas sånger ute på fälten. Rytmen kallas oftast för "Bluestolva", och är den vanliga följden av ackord som är vanligast inom bluesen.


 And were walking to New Orleans and The Fat Man, Fats Domino och Rhytm & Blues som utvecklades från bluesen, vilket den har mycket gemensamt med.  Jag ville bara nämna Fats, för att jag är till viss del uppväxt med hans musik.



Nu tar vi lätt några snabba och jazziga steg över till, ja just det Jazz!
Jazzen är en spännande musikgenre, med många många olika subkulturer inom sig. Det är också en mixad musikstil, som är lite från europeisk musiktradition, och afrikansk musik, nermixat till superresultat! ja, om man nu gillar jazz förstås. Det är ofta fritt fram för inprovisation, som J.J Johnson sa, "Jazz is restless. It won't stay put and it never will". Mitt exempel tar jag från Storbandsjazz, och Glenn Miller
Men nu får det vara nog med musik för detta inlägget! njut av In the Mood, och försök lista ut hur många gånger den slutar! ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar